Flat Preloader Icon

شماره تماس : 02177381767 - 09123972234 - 09333577698 - 09128088402

آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟
مدیریت سایت
۲۳ مرداد ۱۴۰۲
140بازدید

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

ساندویچ پانل پلی یورتان از ترکیب دو ماده پلیمری پلی یول و ایزوسیانات تشکیل شده که به آنها سازه های پیش ساخته کامپوزیت نیز می گویند. در این ساندویچ پانل ها هسته ی میانی سفت و سختی موجود می باشد که بین دو ورق فلزی که خاصیت ضد خوردگی و زنگ زدگی دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع پانل ها امکان تغییر خواص عایق برای کاربرد های گوناگون مانند به وجود آوردن پوشش ضد خوردگی و حالت ارتجاعی و لاستیکی یا همان الاستومتری و همچنین تبدیل نمودن به فوم سخت به عنوان عایق عالی وجود دارد.

ماده شیمیایی پلی یورتان اولین بار توسط دانشمند آلمانی به نام اوتو بایر در سال ۱۹۳۷ کشف شد که در ساخت ساندویچ پانل به صورت فوم تولید و تزریق می شود و جزء مشتقات نفتی به شمارمی رود و هم چنین از خانواده پلیمر ها به شمار می آید. این نوع از ساندویچ پانل ها دارای تنوع زیادی بوده و در نتیجه مشتری پسند می باشند.

مزایا و معایب ساندویچ پانل پلی یورتان

مزایا:

  1. عایق مناسبی در برابر ورود هوا و رطوبت و صدا می باشد.
  2. وزن بسیار پایینی داشته و سبک وزن می باشند.
  3. مایعات را به خود جذب نمیکنند و ضد آب هستند.
  4. از دوام و عمر بالایی برخوردار می باشند.
  5. به دلیل مصرف پایین انرژی در فرایند تولید آن هزینه تمام شده به شدت پایین می آید.
  6. توسط حشرات خورده نمی شوند.
  7. در برابر آتش و آب مقاوم هستند.
  8. نصب و راه اندازی آنها آسان است.
  9. امکان رشد هیچ گونه باکتری در آنها وجود ندارد.
  10. دارای انعطاف قابل ملاحظه ای می باشد و در نتیجه موجب شکنندگی نمی شود و برای عایق بندی سازه های قدیمی بسیار مناسب می باشد

معایب:

  1. این نوع ساندویچ پانل نسبت به عایق های دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است، در نتیجه قیمت تمام شده ی محصول را به طور محسوسی افزایش میدهد.
  2. این عایق در زمان آتش سوزی باعث تولید گاز سیانور می گردد که منجر به مرگ آنی می شود.
  3. به دلیل قیمت بالا برای مکان هایی که برودت و عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار نیست عایق مناسبی نمی باشد و توصیه نمی گردد.
  4. تولید این ساندویچ پانل ها در ضخامت های متعدد با محدودیت های زیادی همراه است.
  5. در برخی موارد دیده شده به دلیل نقص در ترکیب مواد پلی و ایزو افزایش حجم ناقص انجام شده و در نتیجه پانل به صورت پوک تولید می گردد و تشخیص این موارد اندکی دشوار است.
  6. مواد اولیه ی عایق پلی یورتان کاملا وارداتی بوده و متاسفانه در این راستا تولید کنندگان ما برای تولید با مشکلات تحریم مواجه هستند.
  7. این عایق در هنگامی که تولید می شود، گازهای گلخانه ای ایجاد می کند که برای محیط زیست و لایه ی ازن بسیار مخرب و مضر است و به همین علت در کشور های متعهد به حفظ محیط زیست در حال منسوخ شدن می باشد.

 

کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان

در ساختمان و ساخت و ساز به صورت ترکیبی در مصالح با کارایی بالایی همراه است که قوی و سبک هستند. این مصالح با کیفیت و قابلیت نصب راحت می باشند. از ساندویچ پانل هایی که فوم پلی اورتان به عنوان عایق آن می باشد در کلین روم ،کانکس مسکونی و صنایع مختلف استفاده می شود. هم چنین در ساختمان ها از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند. به این ترتیب به جای آن که زمین گرم شود و هزینه ها اتلاف شوند، درصد درستی از انرژی صرف انرژی مورد نیاز در خانه خواهد شد. از سایر کاربرد های آن می توان در سالن های ورزشی، سوله های صنعتی و سالن کارخانه ها و ویلا های پیش ساخته اشاره کرد.

انواع ساندویچ پانل پلی یورتان

ساندویچ پنل پلی یورتان در دو نوع سقفی و دیواری تولید می شوند.

ساندویچ پانل های سقفی با عرض ۱۰۷ سانتیمتر و کاردهی مفید ۱۰۰ سانتیمتر به صورت پنج گام در ضخامت های ۲ الی ۶ سانت تولید می گردند.

ساندویچ پانل های دیواری با عرض ۱۰۲ سانتیمتر و کار دهی مفید ۱۰۰ سانتیمتر به صورت ریلی در ضخامت های ۳ الی ۱۵ سانت تولید می گردند.

روش های تولید ساندویچ پانل پلی یورتان

۱-تولید به روش پیوسته (Continuous)

در این روش تولید، تزریق مواد فوم پلی یورتان به صورت چهار جزئی انجام می شود و از دستگاه فشار بالای تزریق جهت تزریق چهار جزء پلی ال، کاتالیست (اکتیواتور)، گاز و ایزوسیانات در نسبت های مختلف استفاده می شود. معمولا کاتالیست تزریق شده DMCHA (N,N-dimethylcyclohexylamine) بوده و نوع گاز نیز وابسته به نوع سیستم تزریق می تواند از گازهای CFC (کلرو فلورو کربن) مانند گاز ۱۴۱B و یا گاز سیکلوپنتان CP انتخاب شود. به دلیل حجم مختصر تزریق، لزوم تزریق میزان دقیق مواد و خاصیت خورندگی گاز و کاتالیست، سیستم تزریق این دو ماده شامل پمپ، فلومتر و شیلنگ ها از نوع مرغوب استیل با پوشش های ضدخوردگی خاص انتخاب می شود  و مورد استفاده قرار می گیرد.

۲-تولید به روش ناپیوسته (Discontinuous

در این روش تولید که به صورت تزریق دو جزئی مواد پلی یورتان می باشد از یک دستگاه تزریق فشار پایین یا فشار بالای پلی یورتان برای تزریق دو جزء مواد پلی یورتان که یک جزء آن شامل پلیول، کاتالیست و گاز  و جزء ایزوسیانات می باشد، استفاده می شود. در روش تولید ناپیوسته، جهت قالب گیری ساندویچ پانل از پرس ثابت استفاده می کنند که پس از جاگزاری ورق فرم دهی شده در دو سوی قالب درون، پرس هیدرولیک بسته شده و فشاری معادل ۲ تن بر مترمربع اعمال می شود. سپس با توجه به طول آن در حال تولید از یک یا چند حفره ایجاد شده در سطح جانبی پانل، مواد فوم پلی یورتان ترکیب شده از شیلنگی که به سر هد دستگاه تزریق متصل می باشد به درون قالب تحت فشار ساندویچ پانل تزریق می شود.

 

تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن

ساندویچ پانل های پلی استایرن ساختار ضعیف تری نسبت به ساندویچ پانل پلی یورتان دارند. هم چنین پلی استایرن ها در برابر آتش و حریق مقاومت کمتری نسبت به پلی اورتان ها دارند ولی اگر ضخامت آن ها را بیشتر کنیم، مقاومتشان نیز در برابر آتش بیشتر خواهد شد. پلی استایرن ها عایق حرارتی ضعیف تری نسبت به پلی یورتان می باشند و در مکان هایی که نیاز هست تا از ورود هوا جلوگیری شود توصیه نمی شود در حالی که پلی اورتان ها به دلیل بسته بودن بیشتر خلل و فرج، از بازده بسیار خوبی به عنوان عایق حرارتی برخوردار هستند.

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست؟

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ثبت نام کنید و در خبرنامه ما مشترک شوید

از جدیدترین تخفیف ها و اطلاعیه ها بهره مند شوید.

    ارتباط با ما

    آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

    محصولات

    در نقشه پیدا کنید

    مشاوره رایگان

    تماس تلفنی