Flat Preloader Icon

شماره تماس : 02177381767 - 09123972234 - 09333577698 - 09128088402

آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
فرایند تولید متیلال
مدیریت سایت
۲۴ مرداد ۱۴۰۲
76بازدید

فرایند تولید متیلال

دی متوکسی متان (متیلال)

دی متوکسی متان (متیلال یا DMM) یک مایع قابل اشتعال بی رنگ با نقطه جوش پایین است. این ماده دارای ویسکوزیته کم و قدرت حلالیت بسیار عالی است. متیلال دارای بویی مانند کلروفرم و طعم تند است. این ماده به لحاظ گروه یک دی متیل استال فرمالدئید است. دی متوکسی متان تا حدی محلول در آب است و با رایج ترین حلال های آلی به طور کامل امتزاج پذیر است.

فرایند تولید متیلال

این ماده می تواند به وسیله اکسیداسیون متانول یا واکنش فرمالدئید با متانول تولید شود. در اسید موجود در فاز آبی، متیلال به فرمالدئید و متانول هیدرولیز می شود.

متیلال از تماس یک مایع حاوی متانول، فرمالدئید و آب با کاتالیزور اسیدی جامد برای تولید ماده ای غنی از متیلال تولید می شود. متیلال و سایر مواد خروجی از وارد برج تقطیر می شود. خوراک این فرآیند شامل مایعی است که حاوی متانول، فرمالدئید و آب بوده و به بخش بالایی راکتور ها وارد می شود. در بخش رآکتور حداقل چهار راکتور وجود دارد که از کاتالیست جامد پر شده است. هر یک از این راکتورها به بخش میانی ستون تقطیر متصل می شوند. گردش اجباری مایع حاوی متانول، فرمالدئید و آب بین راکتور و برج تقطیر باعث تولید متیلال در محدوده دما بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد می شود. پس از تقطیر محصول به دست آمده محصول بالای برج تقطیر متیلال بوده و محصول پایین آن پسماند آب است. دمای محصولات پایین برج تقطیر بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ درجه ی سانتی گراد است.

فرایند تولید متیلال

کاربردهای حلال متیلال

به طور کلی به لحاظ صنعتی متیلال عمدتا به عنوان یک حلال در تولید عطر، رزین، چسب، از بین بردن رنگ و پوشش های محافظ مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد دیگر آن افزایش تعداد اکتان بنزین به عنوان یک افزودنی است.

کاربرد به عنوان ماده ی حد واسط

  • متیلال به عنوان مواد اولیه در ترکیبات آلی صنعتی، از جمله سنتز فرمالدئید (برای تولید رزین های پلی اتیل) و جایگزینی فرمالدئید در سنتز متیل متاکریلات کاربرد دارد.
  • این ماده همچنین به عنوان عامل بهبود دهنده ی پلیمر برای ارتقاء قابلیت اتصال کراس لینک، عامل پایان دهنده به واکنش پلیمریزاسیون و پایدارکننده ی پلیمر برای ذخیره سازی کاربرد دارد.
  • استفاده به عنوان واکنش دهنده در بسیاری از انواع واکنش های آلی، از جمله واکنش گرینجر و Reppe

حلال

  • کاربرد به عنوان حلال / جذب کننده در تقطیر آزئوتروپ، استخراج فوق بحرانی، و اسکرابر گاز
  • مورد استفاده به عنوان جزء محلول های الکترولیت برای باتری های لیتیوم قابل شارژ
  • استفاده به عنوان حلال کمکی در بسیاری از سیستم های دو حلاله ی صنعتی برای تمیز کردن، چربی زدایی و / یا خشک کردن فلز، شیشه و پلاستیک؛ برای مثال، در صنایع الکترونیک برای تمیز کردن / پاک کردن بردهای الکترونیکی.
  • جزء حلال در بسیاری از فرمولاسیون های صنعتی و مصرف کننده محصولات آئروسل مانند عطر، لوازم آرایشی (اسپری مو، ضد عرق، کرم های ضد آفتاب و غیره)، داروها (خنک کننده پوست برای تسکین درد)، خوشبو کننده های هوا، اسپری های خشک و پاک کننده و پوشش ها.

افزودنی به سوخت

  • سوخت مخصوص
  • افزودنی سوخت در گازوهل
  • افزودنی گاز طبیعی برای کاربردهای ضد هیدرات

 

علت های گرایش به متیلال

با نگاهی دوباره به کاربرد های این ماده می توان به این علت ها دست یافت. عاملان اصلی ایجاد تقاضا برای متیلال صنایع دارویی و رنگ و پوشش هستند. این صنایع به علت کم بودن سمیت متیلال، قدرت حلالیت بالا و ویسکوزیته کم، بخش عمده ای از این ماده را مصرف می کنند. تقاضا برای متیلال از گذشته به طور پیوسته رشد کرده است و این رشد به دلیل رشد زیاد صنایع و بازار دارویی است. این ماده نیز به طور گسترده ای برای تولید لوازم آرایشی استفاده می شود. مقررات مربوط به استفاده از ترکیبات آلی فرار در لوازم آرایشی راه را برای متیلال راه اندازی کرده اند. غیر سمی بودن آن و طبیعت ضد سرطان زایی ویژگی های مطلوب است که باعث می شود که متالیل بیش از حلال های سنتی آلی را جذب کند. انتظار میرود رشد بالا در بازار عایق پلاستیکی فوم نیز باعث رشد رشد روز افزون شود. انتظار میرود که متیلال یکی از عوامل کلیدی برای تولید این محصول در بازار قابل توجه باشد. استفاده از متیلال به عنوان ماده شیمیایی برای تولید رزین های پلی استال و تبادل یونی، تقاضای زیادی برای متیلال به وجود آورد.

خطرات و تاثیرات زیست محیطی

اگر چه متیلال ترکیبی است که دارای سمیت کم است، استفاده از آن تحت قوانین خاص زیست محیطی اداره می شود. قرار گرفتن در معرض متیلال در کوتاه مدت می تواند موجب التهاب پوست و چشم، همراه با حالت تهوع و سرگیجه شود. قرار گرفتن در معرض متیلال به دلیل ضرورت های شغلی می تواند منجر به آسیب شدید به سلامتی شود. برای جلوگیری از این آسیب ها باید از اقدامات احتیاطی مناسب مانند لباس محافظ ضد ضربه، ماسک های صورت و ماسک ها برای کاهش اثرات متیلال استفاده شود. صنایع مصرف کننده ی نهایی متیلال و همچنین تولید کنندگان باید اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند تا نشت زیست محیطی متیلال به حداقل برسد.هرچند استفاده از متیلال با چالش هایی روبه رو است اما تقاضای این ماده در بازار های جهانی در حال رشد است.

بازار مصرف

 

فرصت بازار برای متیلال، کاربرد این ترکیب به عنوان یک عامل دمنده به فوم در کشورهای در حال ظهور از لحاظ صنعتی مانند برزیل، چین و هند است. همانطور که در پروتکل مونترال در سال ۲۰۰۹ تصویب شد، ایالات متحده همراه با سایر کشور های دارای اقتصاد پیشرفته به استفاده از گاز های مبرد پایان دهد. کشورهای آمریکای جنوبی و کشورهای آسیا-اقیانوس آرام، مناطقی هستند که فرصت های زیادی برای استفاده از متیلال به عنوان عامل های دمیدن برای فوم های پلی یورتان در دست دارند. پتانسیل متیلال به عنوان یک افزودنی اصلاح شده سوخت و سوخت دیزل شناخته شده است و تحقیق گسترده ای در این زمینه صورت گرفته است. متیلال محصول مشتق شده از مواد شیمیایی زغال سنگ و گاز طبیعی می تواند یک راه حل پایدار برای کاهش مصرف منابع نفتی باشد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه بزرگترین بازار برای متیلال است، زیرا بیشتر فعالیت های تولید جهانی در این منطقه قابل مشاهده است. آسیا و اقیانوسیه همچنین بزرگترین تولید کننده متیلال هستند که چین در این میان خود نمایی می کند. تقاضا برای متیلال از آمریکای شمالی و اروپا نسبت به گذشته به شدت افزایش یافته است و انتظار می رود این روند ادامه یابد، زیرا این مناطق از انتشار گازهای گلخانه ای VOC خودداری می کنند. شرکت INEOS Paraform به تازگی تولید متیلال را در کارخانه در آلمان به دلیل پیش بینی افزایش تقاضای بازار، آغاز کرده است. و این روند همچنان ادامه دارد…

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ثبت نام کنید و در خبرنامه ما مشترک شوید

از جدیدترین تخفیف ها و اطلاعیه ها بهره مند شوید.

    ارتباط با ما

    آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

    محصولات

    در نقشه پیدا کنید

    مشاوره رایگان

    تماس تلفنی