Flat Preloader Icon

شماره تماس : 02177381767 - 09123972234 - 09333577698 - 09128088402

آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

سبد خرید
هیچ محصولی در سبدخرید نیست.
آشنایی با مواد اپوکسی و موارد استفاده ی آن EPOXY RESIN
مدیریت سایت
۳ شهریور ۱۴۰۲
191بازدید

آشنایی با مواد اپوکسی و موارد استفاده ی آن EPOXY RESIN

آشنایی با مواد اپوکسی و موارد استفاده ی آن EPOXY RESIN

آشنایی با مواد اپوکسی و موارد استفاده ی آن EPOXY RESIN

مواد اپوکسی ترکیبات شیمیایی مایعی هستند که از رزین و هاردنر تشکیل می‌شود. بنابراین اپوکسی یک نوع پلیمر است که در زمان اجرا به صورت یک جزیی یا دو جزیی به کار می‌رود. اگر بخواهید از اپوکسی تک جزئی استفاده کنید نباید هیچ نوع ماده شیمیایی دیگری را به آن اضافه کنید یعنی رزین به همان حالت غلیظ باید به کار برود. اما در اپوکسی های دو جزئی باید رزین حتماً با هاردنر ترکیب شود‌. چون بدون هاردنر ترکیبات رزین سفت و جامد نمی‌شود. در ادامه توضیح خواهیم داد که موارد استفاده از اپوکسی در چه صنایعی است.

 

مواد اپوکسی EPOXY resin از چه اجزایی تشکیل شده است؟

رزین اپوکسی مانند سایر رزین ها از قبیل رزین های پلی استر، رزین های وینیل استر، رزین های فوران و غیره از کربن ها و اتم های اکسیژن تشکیل می‌شود‌. اما رزین اپوکسی جزو مهم ترین رزین هاست که اصولاً از ترکیب شدن کربن و اکسیژن در ساختار اپوکسی یک نوع ماده مایع به دست می‌آید. پس اپوکسی ها از جمله ترکیبات شیمیایی هستند که نباید هیچ گاه با مکمل های دیگری مخلوط شوند. چون این مواد پلیمری به اندازه خوبی چسبندگی دارند همچنین در برابر عوامل مختلفی مثل ضربه، فشار، رطوبت، نفوذ روغن، تغییرات دمایی و غیره مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. مهم‌تر اینکه حالت کششی بالایی دارند و کاملاً بدون بو و مزه هستند. از طرفی اپوکسی های تک جزئی و دو جزئی قابلیت شستشو هم دارند. البته باید در زمان اجرای رزین اپوکسی سطح مورد نظر رطوبت نداشته باشد و اپوکسی به سطح زیر کار نفوذ نکند.

 

موارد استفاده از مواد اپوکسی

 

با توجه به ویژگی های بارزی که در مواد اولیه پلی یورتان وجود دارد پس رزین های اپوکسی یا همان پلی اپوکسید به عنوان فوم سرد می‌توانند در صنایع زیادی کاربردهای مختلفی داشته باشند مانند:

 پارکینگ ها

اپوکسی ها به علت ساختار مقاوم و محکمی که دارند می‌توانند به عنوان کفپوش در برابر روغن، گریس و سایر مواد شیمیایی دیگر دوام زیادی داشته باشند.

 سالن های ورزشی

به کار بردن اپوکسی به عنوان کفپوش سالن های ورزشی می‌تواند با ایجاد انعطاف در سطح زمین مانع از صدمه دیدن و خستگی زود هنگام پای ورزشکاران شود‌.

صنایع داروسازی و مواد غذایی

همیشه در صنایع داروسازی، بیمارستان ها و مکان هایی که به تولید مواد غذایی مشغول هستند باید سطح اماکن طوری پوشیده شود که به سادگی قابل شستشو و نظافت باشد. همچنین به علت ترددهای زیاد از مقاومت خوبی برخوردار باشد. پس به طور حتم استفاده از مواد اپوکسی می‌تواند یک راهکار فوق‌العاده برای پوشش کف این اماکن باشد.

صنایع پتروشیمی

اپوکسی به علت استحکام و مقاومت بالایی که دارد بنابراین جهت محافظت از لوله های کارخانجات و مخازن پتروشیمی و پالایش مورد استفاده قرار بگیرد. البته فراموش نکنید که رزین اپوکسی ها در برابر جریان الکتریسیته کاملاً رسانا عمل می‌کنند.

کفپوش های دکوراتیو

در معماری و هنر از مواد اپوکسی برای تهیه کفپوش های سه بعدی و ایجاد ابر و باد استفاده می‌شود‌. حتی می توان با کمک این مواد کفپوش های فلورسنت هم ساخت. یا حتی در سطوح دکوراتیو در مکان هایی مثل هتل، مراکز تجاری و مهد کودک ها و غیره کفپوش های طرح های فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرد.

ساخت صنایع دستی

 

با کمک مواد اپوکسی و ترکیب کردن این نوع رزین ها با رنگ دانه های متنوع می توان صنایع دستی بسیار جالبی خلق کرد. البته به یاد داشته باشید که رزین اپوکسی ها دارای تنوع رنگ زیادی هستند.

ساخت قطعات

چون رزین اپوکسی دارای خواص مکانیکی بیشتر و مقاومت حرارتی بهتری نسبت به سایر رزین ها است. پس می توان از این مواد اپوکسی برای ساخت قطعات هواپیما استفاده کرد.

عایق بندی و درزگیری

از آنجایی که پلی اپوکسیدها خواص منحصر بفردی دارند پس می توان از آن‌ها به عنوان پوشش های فلزی در تولید لوازم الکترونیکی و الکتریکی استفاده کرد. مهم‌تر اینکه رزین های اپوکسی به صورت عایق الکتریکی هم عمل می‌کنند و می‌توانند در مواد پلاستیکی فشرده به کار روند. از طرفی در ریخته گیری، لاک ها و ترکیبات درزبندی هم استفاده زیادی از آن‌ها می‌شود‌.

سخن پایانی

دسته بندی:

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



ثبت نام کنید و در خبرنامه ما مشترک شوید

از جدیدترین تخفیف ها و اطلاعیه ها بهره مند شوید.

    ارتباط با ما

    آدرس: تهران، تهرانپارس، بلوار شهید ناصر کاظمی (شاهد)، پلاک 426، واحد 10

    محصولات

    در نقشه پیدا کنید

    مشاوره رایگان

    تماس تلفنی